Постійно скаржитесь? Ось 7 порад, як зупинитись

Якщо ви весь час виражаєте невдоволення, то це негативно впливає і на вас, і на оточення. 

За словами Гая Вінча, американського психолога та автора книги The Squeaky Wheel, ми скаржимося, коли відчуваємо, що існує значний розрив між очікуваннями та реальністю.

Але часом поскаржитись – єдиний спосіб впоратись зі стресом. Ми можемо потребувати думки тих, кому довіряємо, коли опиняємось у складній життєвій ситуації чи перед важливим вибором. А інколи ми просто хочемо, щоб нас вислухали та пожаліли.

Та є різниця між тим, коли ми скаржимося час від часу та тим, що ми скаржимося повсякчас.

як перестати скаржитись на життя

Ви постійно на негативі? Це можна легко встановити. Фото: pexels.com/Liza Summer

Як зрозуміти, що ви – хронічний скаржник?

У багатьох випадках хронічні скарги починаються в ранньому віці. Таким чином дитина хоче набути видимості та встановити стосунки в сім’ї. Ці ранні переживання можуть стати глибоко вкоріненими моделями поведінки, інколи навіть частиною особистості людини.

Читайте також: «У голові постійно крутяться погані думки». Три поради, як контролювати негативне мислення

Перевірте, чи ви хронічний скаржник:

  1. Зверніть увагу на те, як ви реагуєте на поради. Якщо негативно, то ви не хочете розв’язувати питання, бо це позбавить вас причини скаржитись. А це напряму пов’язано з вашим самопочуттям.
  2. Навколишні можуть натякати або говорити прямо, що ви забагато скаржитесь. Навіть якщо це сказано жартома, зверніть увагу.
  3. Якщо вас перестали запрошувати на зустрічі та всіляко уникають вашої компанії – це може значити, що люди втомилися від вашого негативу та прагнуть вас уникати. Як би важко не було, краще запитати прямо, чи це дійсно так.
  4. Поставте собі запитання, які підкажуть, чи у вас негативне бачення свого життя: «Труднощі – це бар’єр чи виклик?», «Життя – це смуга перешкод чи низка пригод?», «Майбутнє – це нові можливості чи непробивна стіна?»
  5. Гай Вінч радить ще один цікавий спосіб зрозуміти, що ви – хронічний скаржник. Передивіться свої повідомлення або пости у соцмережах. Якщо 80% інформації має позитивний відтінок, а 20% – негативний, то з вами все в порядку, а якщо 50 на 50, то це вже привід замислитися.

Скарги впливають не тільки на самого скаржника, а й на його близьких. Фото: pexels.com/Pavel Danilyuk

У чому шкода скарг для людини та її оточення?

Дослідження показують, що хронічні скарги мають наслідки для фізичного здоров’я. Тому що коли ви відчуваєте сум, злість чи безсилля, нейротрансмітери в мозку, які часто називають хімічними посередниками, можуть пройти нейронну «перебудову». Вона посилює негативні стереотипи мислення, тому негативні думки повторюються з легкістю, а от для позитивних залишається все менше місця.

Безперервний цикл негативних думок може навіть викликати пошкодження гіпокампу – частини мозку, яка відповідає за розв’язання проблем і когнітивне функціонування. Згодом люди, які постійно скаржаться, стають залежними від негативу. Їх приваблює драма й те, що їх жаліють.

Такі люди також схильні до чорно-білого мислення. Не дивно, що хронічні скаржники частіше бачать проблему, а не вирішення. Через це з ними важко працювати, а їм самим – приймати рішення та справлятися зі складними ситуаціями.

Чим більше ми скаржимось, тим більше з’являється речей, на які хочеться поскаржитись.

Ті, хто постiйно чимось незадоволений, негативно впливають і на своє оточення. Люди, які думають та реагують з песимізмом, переносять ці почуття на інших. І навіть не усвідомлюють цього. Психологи називають цей процес «проєктивною ідентифікацією». Скаржники використовують інших людей як свого роду сміттєвий бак для власного негативу.

Читайте також: Немає мотивації? 5 причин та 5 порад, як це подолати

Коли скаржитись – це ок?

Інколи скаржитися не так вже й погано. Час від часу жалітися подрузі на бойфренда чи колезі на завал на роботі – це добре і допомагає зменшити нервову напругу.

Взагалі придушення своїх почуттів – не краща стратегія. Негатив не знаходить виходу і накопичується всередині, а ще ви втрачаєте можливість отримати гарну пораду або почути думку зі сторони. Інколи нам просто хочеться, щоб нас хтось пожалів чи підтвердив нашу правоту у ситуації. Від цього ми почуваємось краще.

я постійно скаржуся

Хронічний скаржник може допомогти собі сам або звернутися до спеціаліста. Фото: pexels.com/Artem Podrez

Як впоратись з хронічними скаргами?

Якщо скарги стають хронічними, то потрібна довга та ретельна робота над собою і своїм мисленням.

  1. Зупиняйте думки, коли усвідомлюєте, що вони мають негативний відтінок. Психотерапевти рекомендують казати собі «стоп!», коли у голову приходить небажана думка.
  2. Зробіть крок назад і подивіться на ситуацію в перспективі. Чи буде вона мати таке значення для вас через п’ять хвилин, п’ять місяців, п’ять років?
  3. Перетворіть процес відмови від скарг у гру. У 2006 році Вілл Бовен, автор книги «Світ без скарг», запропонував надіти на зап’ясток фіолетовий браслет як символ того, що наступні 21 день ви проживете без скарг та невдоволення. Якщо ви «зірвалися», надягаєте браслет на іншу руку і починаєте відлік знову.
  4. Виховуйте у собі вдячність. Кожен раз, коли вам хочеться поскиглити, відмічайте це та перемикайте увагу зі скарг на те, за що ви вдячні. Через певний час ви помітите, як у вас покращується настрій, з’являється енергія, зменшується тривожність. А все завдяки гормону щастя дофаміну, який починає виділятися в організмі завдяки вдячності.
  5. Почніть вести щоденник та записувати туди все: свою проблему, почуття та емоції, які вона викликає. Записи допоможуть дистанціюватися від ситуації, побачити вирішення та знайти позитивні моменти.
  6. Бажання скаржитися виникає через незадоволення чимось, часто в поєднанні з почуттям нездатності це змінити. Скарги можуть бути сигналом про те, що необхідно діяти. Коли наступного разу вам захочеться поскаржитися, зосередьтеся на тому, що ви можете зробити, щоб змінити свої обставини. А потім зробіть це.
  7. Працюйте з психотерапевтом. Разом ви можете дослідити вашу схильність потрапляти у віктимність (схильність ставати жертвою), та прагнення шукати підтвердження своєї поганої вдачі в інших.

Читайте також: 5 кроків до ментального добробуту

люди які постійно скаржаться

Як коректно зупинити скаржника і не стати його жертвою? Фото: pexels.com/Pavel Danilyuk

Що може зробити людина, яка стає жертвою вічного скаржника?

Порада 1. Не намагайтеся переконати хронічного скаржника, що все «не так вже й погано», як їм здається, тому що це запустить ланцюгову реакцію. Він згадає ще з десяток негативних моментів.

Порада 2. Встановіть чіткі межі. Скажіть людині, що розумієте, як їй погано, й ви готові її вислухати, але повторення одного й того самого не зробить краще ні їй, ні вам.

Є магічна фраза, яка дасть скаржнику зрозуміти, що його почули: «Я б на твоєму місці почувався(лась) так само».

Порада 3. Висловіть співчуття і перенаправте думки скаржника на розв’язання питання. Визнайте, що всі люди скаржаться, але є екологічний спосіб жалітися на життя, а є – неекологічний. Скаржитись для того, щоб ініціювати позитивні зміни – це одне, а скаржитись заради того, щоб скаржитись – це зовсім інше. Запропонуйте робити це конструктивно, наприклад, керівник завалив задачами. Погано? Погано. Тому можеш поскаржитись мені, а потім піти до керівника і сказати, що не встигаєш впоратись з цим об’ємом.

Цілеспрямовані скарги (зайняти ініціативну позицію) дадуть скаржнику дорожню карту для подолання негативу. Зрештою, якщо у нього є час скаржитися, має знайтися час і на те, щоб придумати розв’язання проблеми.

На перший погляд здається, що хронічні скарги нешкідливі, та насправді це негативно впливає і на вас самих, і на ваше оточення. За допомогою цих порад ви можете навчитись регулювати свою поведінку.

Оцінити:
1 зірка2 зірки3 зірки4 зірки5 зірок (1 голосів, середня оцінка: 5,00 з 5)
Loading...
Також вам може сподобатись

Є відчуття повного безсилля через те, що відбувається навколо? Не…

21 Квітня, 2022

Позитивне мислення – це одна зі стратегій, яка допомагає впоратись…

12 Січня, 2022

Погані думки весь час атакують? У нас є кілька порад,…

03 Жовтня, 2021
Follow Us:
BE CALM